Performanţa entităţilor sectorului public, între actualitate şi perspectivă

Autor:Prof. univ. dr Eugeniu ŢURLEA, Conf.univ.dr Aurelia ŞTEFĂNESCU

JEL:

DOI:

Cuvinte cheie:performanţă, rezultat, contabilitate de angajamente, credibilitate, Standarde Internaţionale de Contabilitate pentru Sectorul Public

Abstract:
Complexitatea activităţii entităţilor sectorului public, natura serviciilor furnizate, limitarea resurselor publice concomitent cu creşterea şi diversificarea cererii de servicii de calitate reprezintă premisele definirii şi măsurării conceptului de performanţă în sectorul public.\rPrin cercetarea constructivă întreprinsă a fost structurată problematica definirii, măsurării şi diseminării performanţei în entităţile sectorului public, la nivel naţional şi internaţional, au fost identificate aserţiunile conceptului de performanţă în literatura de specialitate, în viziunea normalizatorilor naţionali şi internaţionali, perspectivele conceptului şi se propune o nouă viziune a performanţei în entităţile sectorului public din România. \rDemersul cercetării are în vedere o sinteză a materialelor publicate de normalizatorii contabili naţionali şi internaţionali, de organisme ale profesiei contabile, lucrări propuse dezbaterilor pe această temă.\rÎn contextul actual, caracterizat prin încetinirea creşterii economiei, concomitent cu creşterea disparităţii veniturilor, ca efecte ale recesiunii economice profund resimţite la nivel mondial şi naţional, informaţiile privind performanţa entităţilor sectorului public prezintă interes tot mai mare. Îndeplinirea obligaţiei statului (şi a entităţilor sale) de garant al calităţii serviciilor oferite publicului pe fondul limitării resurselor financiare, impune alternative de finanţare şi parteneriate cu entităţi din sectorul privat, atât la nivel intern, cât şi extern. Necesitatea ca entităţile sectorului public să furnizeze informaţii relevante, credibile şi comparabile, referitoare la performanţa lor, devine o realitate. Astfel, Standardele Internaţionale de Contabilitate pentru Sectorul Public vor reprezenta atât bază de raportare a performanţei, cât şi norme de referinţă pentru auditul statutar. În acest mod, se consolidează buna guvernare publică, controlul ulterior, dar şi încrederea între entităţile publice, furnizorii de resurse şi diferiţi utilizatori.