Consideraţii privind impactul contabilităţii creative asupra calităţii informaţiilor prezentate în situaţiile financiare anuale

Autor:Prof. univ. dr. Neculai TABĂRĂ, drd. Alina RUSU

JEL:M41, F30

DOI:

Cuvinte cheie:contabilitate creativă, reglementări contabile, situaţii financiare anuale, credibilitate, modalitate de detectare

Abstract:
Manipularea comportamentului utilizatorilor de informaţii contabile prin furnizarea, cu ajutorul situaţiilor financiare, a unei imagini a companiei pe care managerii săi o doresc nu presupune, neapărat, încălcarea normelor şi reglementărilor contabile, ci se poate realiza foarte bine în limitele legii. Este vorba despre aşa numita contabilitate creativă. Aceasta poate fi facilitată de lacunele normelor contabile sau, uneori, profesioniştii contabili sunt orientaţi spre anumite judecăţi profesionale subiective chiar de prevederile normelor contabile. Contabilitatea creativă poate urmări obiective diferite în funcţie de interesele pe care le are managementul întreprinderii, iar practicarea acesteia diminuează credibilitatea informaţiei contabile, deoarece este realizată o reprezentare denaturată a realităţii întreprinderii. Obiectivul acestei lucrări constă în identificarea principalelor tehnici de contabilitate creativă şi a modului în care ele influenţează informaţiile prezentate în situaţiile financiare anuale, afectându-le calitatea şi credibilitatea. Pentru a investiga problema, autorii au analizat câteva definiţii ale termenului, au prezentat principalele tehnici de manipulare a informaţiilor şi au încercat să ofere câteva soluţii pentru limitarea fenomenului.