Al doilea val de modificări a legislaţiei societăţilor comerciale în scopul armonizării cu normele comunitare

Autor:Drd. Annee-Marie GRECEA

JEL:

DOI:

Cuvinte cheie:Guvernanţă Corporativă, reformă, principiile OECD, acquis comunitar, recomandările CE, administrator, auditor financiar, adunare generală, cenzor, situaţii financiare

Abstract:
Reforma legislativă în materia guvernantei corporative prezintă două mari componente. O componentă constă în adaptarea legislaţiei interne la standardele O.E.C.D. în materia guvernării corporative, iar cea de-a doua se refera la alinierea legislaţiei româneşti la standardele impuse de acquis-ul comunitar în materia societăţilor comerciale.\rProiectul de lege a avut, de asemenea, în vedere principiile OECD în materia guvernării corporative a societăţilor comerciale, perspectivele de dezvoltare a materiei la nivel comunitar şi cele mai bune practici în statele membre ale Uniunii Europene \rPrincipalele etaloane ale acestei reforme sunt, pe lângă principiile în materie elaborate O.E.C.D, normele comunitare, în special recomandări ale Comisiei Europene, precum \rşi legislaţiile moderne în materia societăţilor comerciale şi reformele care au avut loc recent în statele occidentale şi în cele est-europene.\r\rModificarea Legii societaţilor comerciale a fost bine primita în mediul academic, întrucât a impus celor aproape 11.500 de societăţi pe acţiuni româneşti introducerea principiilor guvernării corporatiste, a reglementat mai coerent modul de organizare si de luare a deciziilor adunărilor generale ale acţionarilor, administrarea societaţilor pe actiuni, drepturile acţionarilor minoritari, exerciţiul potenţial abuziv al drepturilor de vot, procedura fuziunii si cea a divizării, societatea cu personalitate juridică fictivă sau aparentă.\r\rO parte a mediului de afaceri s-a arătat totuşi ostilă acestor modificări, prin critica în primul rând a interdicţiei cumulului unui mandat de administrator/manager cu un contract de muncă şi, în al doilea rând, a obligaţiei managerului societăţilor pe acţiuni de a se asigura pentru raspundere profesională. Din dezbateri a reieşit că aceste critici sunt neîntemeiate, întrucât societaţile pe acţiuni romaneşti, unicele destinatare ale noilor reguli de guvernare corporatistă, au imperioasă nevoie de adaptare la acestea. \r\rAtitudinea permisivă faţă de aceste principii, prezente la nivel global în corporaţii, va permite întreprinderilor româneşti să concureze cu corporaţiile europene sau din alte ţări dezvoltate. Controlul managerului şi separaţia puterilor în cadrul societaţilor pe acţiuni reprezintă principalele ţinte ale guvernării corporatiste.