Dimensiuni ale responsabilităţii sociale a auditorului, în condiţiile practicării contabilităţii creative
Autor:
Conf. univ. dr. Daniela-Neonila MARDIROS, Lect. univ. dr. Roxana Manuela DICU, Conf. univ. dr. Maria GROSU
JEL:
M14, M41, M42
DOI:
Cuvinte cheie:
contabilitate creativă, risc de audit, deontologie, responsabilitate socială a auditului
Abstract:
Economia de piaţă presupune competiţie, în care riscul este o permanenţă, fie că facem referire la entităţile care raportează, fie la investitorii şi creditorii acestora. „Cine nu riscă, nu câştigă”, iată deviza asumării părţii negative a oricărui business. Pragmatismul omului de afaceri, evitarea pe cât posibil a riscului şi obţinerea profitului reprezintă coordonatele oricărui mediu economic de succes, în cadrul căruia informaţia contabilă este elementul central al procesului decizional. Astfel, crizele economice pe care societatea umană le traversează periodic devin, indiscutabil, şi „crize de informare”. O informare insuficientă, inexactă, cosmetizată, nerelevantă sau neverificată a generat numeroase fenomene de declin economic şi dezvoltă utilizatorului circumspect sentimentul precauţiei, al amânării deciziei sau al evitării acesteia. Rolul auditorului este esenţial, prin faptul că sporeşte sentimentul de încredere al utilizatorilor în informaţia publicată de companii, atâta timp cât are un comportament deontologic şi nu îşi compromite imaginea. În această lucrare, autorii și-au propus să analizeze poziţia auditorului şi responsabilitatea socială a acestuia în raport cu utilizatorii informaţiei auditate, în cazul în care el se confruntă cu practici creative, dimensiunile deontologice ale comportamentului auditorului, precum şi riscul pe care şi-l asumă acesta în caz de detectare/nedetectare a tehnicilor şi rezultatelor contabilităţii creative.\r\n