Influenta reputatiei auditorului si a gradului de concentrare a actionariatului asupra calitatii informatiilor financiare

Autor:Mihai CARP, Iuliana Eugenia GEORGESCU, Mihai-Bogdan AFRASINEI

JEL:M410

DOI:10.20869/AUDITF/2022/165/001

Cuvinte cheie:value relevance; calitate in audit; concentrarea actionariatului; calitatea informatiilor contabile;

Abstract:
Calitatea informatiilor financiare raportate de companii este determinata de un ansamblu de factori, meniti sa contribuie la asigurarea unei utilitati sporite a acesteia pentru investitori. Lucrarea isi propune sa evalueze contributia reputatiei auditorilor si a gradului de concentrare a actionariatului la formarea pretului actiunilor, apreciindu-se astfel relevanta acestor caracteristici pentru investitori. Prin utilizarea informatiilor specifice companiilor cotate la Bursa de Valori Bucuresti, pentru un interval de 10 exercitii financiare, studiul identifica o influenta semnificativa a reputatiei auditorilor, in cazul apartenentei acestora la grupul Big4, in timp ce in urma formarii unor categorii in functie de forma juridica de organizare s-a remarcat faptul ca piata nu diferentiaza intre auditorii organizati ca firma de audit sau care presteaza serviciile specifice ca profesionist independent. Studiul evidentiaza, de asemenea, o influenta semnificativa a informatiilor financiare asupra pretului actiunilor in cazul unui grad maxim de concentrare a actionariatului, comparativ cu celelalte niveluri introduse in analiza. In urma introducerii in studiu a unor variabile de control, precum segmentul pietei de cotare, dimensiunea, domeniul de activitate sau gradul de indatorare, sensul si semnificatia influentelor s-au pastrat, iar rezultatele au ramas robuste si in urma analizei de senzitivitate derulate, referitoare la influenta reputatiei auditorului in functie de gradul de concentrare a actionariatului si de sectiunea BVB.

Abstract(195KB)
Articol(348KB)