Expectation gap: istoria unei misiuni necesare si imposibile a auditorului

Autor:Alain BURLAUD, Maria NICULESCU, Lorena PREDESCU

JEL:M42, M48, N01

DOI:10.20869/AUDITF/2024/176/023

Cuvinte cheie:expectation gap; audit; interes public; auditori; auditori statutari; standarde de audit; directiva de audit; directiva privind durabilitatea;

Abstract:
"Expectation gap", ecartul dintre ceea ce asteapta publicul de la auditori si ceea ce acestia pot furniza, este o chestiune esentiala a auditului. Aceasta diferenta poate pune sub semnul intrebarii increderea necesara functionarii societatilor contemporane. Dupa un rapel istoric care permite intelegerea problematicii si dezvoltarea conceptului de "expectation gap", articolul prezinta mecanismele prin care auditorii sunt supusi unor presiuni contradictorii sau incompatibile, unor injonctiuni paradoxale, capabile sa induca astfel de ecarturi. In continuare, articolul abordeaza caile si mijloacele de reducere a "expectation gap": in esenta, garantarea independentei auditorilor si extinderea misiunilor care le sunt incredintate, astfel incat acestia sa poata contribui mai eficient la apararea interesului public. Legat de cea de-a doua cale, cazul auditului de durabilitate este special, avand in vedere marea sa complexitate, marea diversitate a partilor interesate si a asteptarilor acestora, precum si capacitatea de raspuns a unei noi profesii, "auditorul de durabilitate", aflata intr-o "febrila efervescenta". Aceste reflectii se bazeaza pe o cercetare istorico-documentara, axata, in special, pe standardele internationale, pe dreptul european si impactul acestuia asupra dreptului contabil francez si roman, precum si pe analiza secundara a diferitelor rapoarte si documente oficiale.

Abstract(331KB)
Articol(639KB)