Calitatea auditului si piata de audit la nivel european
Autor:
Andreea Georgiana PASCARU, Camelia-Daniela HATEGAN
JEL:
M42
DOI:
10.20869/AUDITF/2024/176/026
Cuvinte cheie:
calitatea auditului; piata de audit; onorariul de audit; managementul rezultatelor;
Abstract:
Deoarece calitatea auditului nu poate fi determinata in mod direct, de-a lungul timpului cercetatorii au incercat sa analizeze acest subiect indirect, prin diversi indicatori, precum calitatea raportarii financiare si onorariile de audit. Auditul financiar este un subsistem al raportarii financiare, iar principala calitate a auditorului este independenta acestuia in raport cu compania auditata. Obiectivul lucrarii consta in analiza pietei de audit la nivel european. Esantionul analizat cuprinde 1080 de companii listate la bursa in Europa, in perioada 2016 – 2022. Industria dominanta in Europa este productia, companiile de productie reprezentand 50% din esantion. Independenta auditorului masurata prin onorariile de audit nu pare amenintata, proportia mediilor onorariilor de audit in media activelor totale ale companiilor fiind sub 0,2% in toate industriile. Piata serviciilor de audit este foarte concentrata, 98% din totalul onorariilor de audit fiind colectate de cei mari patru furnizori de servicii de audit si consultanta. Calitatea serviciilor de audit este importanta pentru pietele financiare deoarece raspunde la intrebarea „cata incredere se poate avea in credibilitatea informatiilor contabile raportate?”.
Abstract(320KB)
Articol(587KB)