Explorarea statistică a pieţei de audit în scopul aprecierii independenţei auditorului

Autor:Prof. univ. dr. Elisabeta JABA, drd. Ioan-Bogdan ROBU

JEL:C 35, C 53, M 42

DOI:

Cuvinte cheie: piaţă de audit, independenţă, rentabilitate, profil, analiză factorială, analiză discriminant, analiză a varianţei

Abstract:
Dezvoltarea pieţei de capital şi nevoia utilizatorilor informaţiei financiar-contabile de a cunoaşte adevărul patrimonial au determinat apariţia firmelor de audit şi consolidarea rolului acestora, prin reducerea lipsei de informaţie. Declanşarea crizei economico-financiare internaţionale a produs o serie de modificări şi la nivelul indicatorilor de performanţă ai firmelor de audit din România, cu efecte negative asupra rentabilităţii acestora. În studiul realizat, pornind de la un eşantion de 125 de firme de audit din România, structurat după apartenenţa la o anumită regiune a ţării, s-a propus explorarea pieţei de audit în scopul aprecierii independenţei auditorului.\rAcest obiectiv se poate realiza prin identificarea profilului financiar al unei firme de audit în funcţie de rentabilitatea înregistrată în anii 2008 şi 2009, prin clasificarea firmelor de audit în grupe de performanţă conform criteriului de rentabilitate economică, precum şi prin studierea relaţiei dintre grupele de clasificare a rentabilităţii şi nivelul creanţelor în total active. Pentru prelucrarea datelor s-a folosit SPSS 19.0. \rRezultatele obţinute în studiu, identificarea profilului, a funcţiilor de clasificare şi a ecuaţiilor de regresie pot fi utilizate pentru evaluarea gradului de performanţă al unei firme de audit, care condiţionează menţinerea independenţei auditorului, cu impact direct asupra calităţii misiunii de audit.\r\r