Din acest an, reglementările contabile sunt conforme cu directivele europene. Câteva comentarii, în atenţia profesioniştilor

Autor:Dr. Georgeta PETRE

JEL:

DOI:

Cuvinte cheie:\N

Abstract:
Începând cu exerciţiul financiar al anului 2006, toate tipurile de entităţi care, potrivit legii, organizează şi conduc contabilitate proprie, aplică reglementări contabile conforme cu directivele europene.\r\rPentru agenţii economici, Ministerul Finanţelor Publice a elaborat Reglementările contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.752/2005, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.080 bis din 30 noiembrie 2005.\r\rAceastă reglementare este compusă din două părţi, respectiv:\r­ Reglementările contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene, care cuprind prevederi referitoare la situaţiile financiare anuale individuale ale societăţilor comerciale; şi\r­ Reglementările contabile conforme cu Directiva a VII-a a Comunităţilor Economice Europene, care cuprind prevederi referitoare la întocmirea situaţiilor financiare anuale consolidate.\r\rSimilar, pentru instituţiile financiare şi de credit, precum şi pentru societăţile de asigurare, asigurare-reasigurare şi de reasigurare şi pentru entităţile reglementate şi supravegheate de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, instituţiile care reglementează şi supraveghează aceste categorii de entităţi, respectiv Banca Naţională a României, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor şi Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare au emis, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, reglementări contabile specifice acestor domenii, care transpun în legislaţia naţională prevederile directivelor europene aplicabile acestor tipuri de entităţi.\r\rReglementările contabile conforme cu directivele europene abrogă reglementările contabile care au avut aplicabilitate până la 31 decembrie 2005, respectiv Reglementările contabile simplificate, armonizate cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 306/2002, cu modificările ulterioare şi Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a CEE şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001, cu modificările şi completările ulterioare.\r\rPotrivit reglementărilor contabile aplicabile de la data 1 ianuarie 2006, începând cu acest an, toate tipurile de entităţi vor întocmi un set de situaţii financiare conforme cu directivele europene.\rCa excepţie, datorită nevoii de informaţii ce trebuie oferite utilizatorilor, instituţiile de credit au obligaţia de a întocmi şi un al doilea set de situaţii financiare, conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (IFRS). Aceste situaţii financiare se obţin prin retratarea situaţiilor financiare conforme cu directivele europene şi nu constituie bază de date pentru determinarea sarcinilor fiscale.\rOpţional, orice altă entitate poate întocmi şi un set distinct de situaţii financiare conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară, acesta fiind destinat utilizatorilor de informaţii, alţii decât instituţiile statului.\r\rReglementările contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene aplicabile agenţilor economici prevăd criteriile în funcţie de care entităţile întocmesc situaţii financiare anuale formate fie din cinci, fie din trei componente.\rCriterii de mărime cuprinse în reglementări sunt:\r­ total active: 3.650.000 euro;\r­ cifra de afaceri netă: 7.300.000 euro;\r­ numar mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50\r\rEntităţile care la data bilanţului depăşesc două dintre criteriile de mărime întocmesc situaţii financiare anuale compuse din cinci componente, respectiv bilanţ, cont de profit şi pierdere, situaţia modificărilor capitalului propriu, situaţia fluxurilor de trezorerie şi note explicative la situaţiile financiare anuale.\rEntităţile care la data bilanţului nu îndeplinesc două din cele trei criterii de mărime, întocmesc situaţii financiare anuale simplificate, compuse din bilanţ prescurtat, cont de profit şi pierdere şi note explicative la situaţiile financiare anuale simplificate.\r\rCa excepţie, societăţile comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, nu pot întocmi situaţii financiare simplificate.\rPentru situaţiile financiare aferente anului 2006, întocmite conform Reglementărilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene, încadrarea în criteriile de mărime se efectuează pe baza indicatorilor determinaţi în situaţiile financiare ale anului 2005.\r\rNoua reglementare se caracterizează prin:\r­ rigurozitate în exprimarea cerinţelor referitoare la situaţiile financiare anuale (format, conţinut, reguli de evaluare a elementelor prezentate în situaţiile financiare anuale);\r­ preluarea din Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene privind conturile anuale ale anumitor tipuri de societăţi comerciale a tuturor prevederilor obligatorii şi a unor prevederi opţionale, a caror preluare este lăsată la latitudinea statelor membre;\r­ definirea termenilor utilizaţi în cuprinsul reglementării, definiţiile fiind, de regulă, similare celor din Standardele Internaţionale de Raportare Financiară – ediţia 2005.\r\rCare va fi impactul aplicării noilor reglementări în situaţiile financiare anuale?\r\rAplicarea noilor reglementări contabile va solicita exigenţă şi acurateţe sporite în determinarea informaţiilor cuprinse în situaţiile financiare anuale, aceste aspecte fiind determinate şi de cerinţa prevăzută la art. 3 alin. (3) din Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, referitoare la obligativitatea existenţei unei declaraţii scrise de asumare a răspunderii conducerii persoanei juridice pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale.\r\rAplicarea principiului prudenţei nu permite recunoaşterea unor plusuri rezultate din evaluarea unor elemente de activ, în schimb, toate reducerile de valoare sunt recunoscute. În cazul activelor, se recunosc ca amortizări suplimentare sau ca ajustări ale valorii, iar în cazul datoriilor, se evidenţiază creşterile elementelor corespunzătoare de datorii.\r\rTotuşi, plusurile de valoare rezultate ca urmare a evaluării unor active la valoarea justă se prezintă în notele explicative la situaţiile financiare, astfel ca informaţia prezentată să fie completă.\rDin noile reglementări contabile reiese clar distincţia dintre provizioane şi ajustări de valoare (denumite în reglementările anterioare „provizioane pentru depreciere”), ambele structuri fiind o consecinţă a principiului prudenţei.\r\rAstfel, provizioanele sunt destinate să acopere datoriile a căror natură este clar definită şi care la data bilanţului e probabil să existe sau este cert că vor exista, dar care sunt incerte ca valoare sau privind data la care vor apărea.\r\rAjustările de valoare cuprind toate corecţiile destinate să ţină seama de reducerile valorilor activelor individuale, stabilite la data bilanţului, indiferent dacă acea reducere este sau nu definitivă.\rExistenţa provizionului pentru impozite introdus prin noua reglementare va conduce în multe cazuri la diminuarea capitalurilor proprii ale entităţii.\r\rCerinţele referitoare la auditarea sau verificarea situaţiilor financiare anuale cuprinse în Secţiunea 10 „Auditarea sau verificarea situaţiilor financiare anuale” din reglementări. În cadrul acestei secţiuni sunt cuprinse prevederi referitoare la conţinutul raportului auditorilor financiari.\r\rEntităţile care întocmesc situaţii financiare anuale simplificate nu au obligaţia auditării situaţiilor financiare anuale. Aceste situaţii vor fi supuse verificării de către cenzori, potrivit legii.\rÎn secţiunea referitoare la aprobarea, semnarea şi publicarea situaţiilor financiare anuale sunt prezentate documentele care fac obiectul publicării, respectiv situaţiile financiare anuale, aprobate în mod corespunzător, şi raportul administratorilor, împreună cu raportul de audit sau raportul de verificare, după caz. De asemenea, împreună cu situaţiile financiare anuale se publică şi propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile. Aceste documente se publică în conformitate cu legislaţia în vigoare, respectiv Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.\r\rÎn ceea ce priveşte publicarea, se va avea în vedere şi Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 917/2005 privind publicarea situaţiilor financiare anuale.\r