Poziţia auditului intern în structura entităţilor economice

Autor:dr. ec. Gheorghe RUSU

JEL:

DOI:

Cuvinte cheie:globalizare, management, guvernanţă corporativă, încredere, gestionarea riscurilor

Abstract:
Ca urmare a dezvoltării funcţiilor sale auditul intern s-a diferenţiat conceptual, instituţional şi normativ în două activităţi şi forme de organizare diferite, mergând până la a funcţiona ca două profesii diferite, respectiv:\r\n• audit intern de interes privat, care se conduce potrivit normelor si standardelor elaborate de Institutul Internaţional al Auditorilor Interni;\r\n\r\n• audit intern de interes politic – privat, care în tara noastră se conduce în conformitate cu prevederile Legii nr. 672/2002 privind Auditul public intern şi ale Ordinului Ministrului Finanţelor Publice nr. 38/2003 privind exercitarea activitatii de audit public intern pentru aprobarea Normelor Generale.\r\n\r\n• GESTIONAREA RISCURILOR este un proces care se derulează de către Consiliul de Administraţie sau de Comitetul Director, împreună cu un număr de persoane din diferitele structuri ale entităţii (inclusiv din Comitetul de Audit).\r\n\r\nGestionarea riscurilor este un proces dinamic de identificare, tratament, audit intern si monitorizarea permanentă a riscurilor cu impact pozitiv, sau negativ, după caz, asupra activităţii, rezultatelor si ansamblului entităţii. Resursele si procesele organizaţionale se cer a fi aliniate, in principal în direcţia restrângerii ariilor si delimitării efectelor riscurilor de natură să afecteze entitatea, precum si a stimulării factorilor favorabili acesteia.\r\n\r\nDe asemenea, procesele gestionarii riscurilor se integrează în cultura organizaţionala, în conceptele etice, filozofia, practicile, planurile şi programele entităţii de natură să cuprindă întregul personal, ceea ce concluzionează caracterul corporatist al conducerii entităţii.