Managementul prin bugete. Întocmirea şi lansarea bugetului de vânzări al întreprinderii

Autor:Adriana Mihaela IONESCU, Cristina Elena BÎGIOI

JEL:M11, M41

DOI:10.20869/AUDITF/2016/139/789

Cuvinte cheie:Previziune, performanţă, bugetul vânzărilor, cifra de afaceri, cheltuieli.

Abstract:
În cadrul activităţilor economice desfăşurate întreprinderile îşi stabilesc obiective care, dacă sunt atinse, să permită ameliorarea performanţei. Pentru aceasta devine necesară elaborarea de previziuni înscrise în bugete, care sunt folosite de întreprindere drept instrumente de management al performanţei. Crearea unui sistem bugetar eficient, în strânsă legătură cu planurile pe termen mediu şi lung ale întreprinderii, reprezintă cheia unei activităţi economice profitabile, prin care se poate găsi drumul corect spre realizarea obiectivului propus şi se pot depista la timp eventuale obstacole. Astfel, bugetul devine o strategie care vizează îmbunătăţirea performanţei prin atingerea unor productivităţi cât mai mari, utilizarea mai eficientă a banilor, motivarea angajaţilor pentru îndeplinirea prevederilor bugetare. În procesul de întocmire a bugetelor punctul de plecare îl reprezintă bugetul vânzărilor, bazat pe programul de vânzări pe care întreprinderea îl are ca obiectiv. În cadrul acestuia sunt defalcate pe perioade diferite de timp: cantitatea, preţul de vânzare şi cifra de afaceri previzionată. Întocmirea unui buget al cheltuielilor de comercializare se constituie ca urmare logică a activităţii comerciale definite în cadrul bugetului vânzărilor, permiţând astfel stabilirea cheltuielilor ocazionate de vânzarea producţiei întreprinderii, precum şi a marjei comerciale.

Abstract(126KB)
Articol(407KB)