Perceptia auditorilor financiari cu privire la valoarea adaugata a serviciilor de audit intern

Autor:Nicoleta FARCANE, Delia DELIU, Valentin BURCA

JEL:M21, M40, M41, M42

DOI:10.20869/AUDITF/2022/165/002

Cuvinte cheie:audit intern; valoare adaugata; eficienta serviciilor de audit intern; performanta; COVID-19; digitalizare; inovatie tehnologica

Abstract:
Auditul intern a castigat un rol important in cadrul companiilor in mediul de afaceri de astazi, radical schimbat, fie de turbulentele din mediul socio-economic provocate de crize economice sau sanitare (precum pandemia COVID-19), fie de tehnologizare si digitalizare. Astfel, in ultimii saptezeci de ani auditul intern s-a dezvoltat, evoluand de la functia de control responsabila cu inspectia datelor contabile si financiare, la functia strategica responsabila cu imbunatatirea proceselor de guvernanta pentru actionari si conducere. Auditorul intern ajuta o organizatie sa isi indeplineasca obiectivele prin aducerea unei abordari sistematice si disciplinate pentru a evalua si imbunatati eficacitatea proceselor de gestionare, control si guvernare a riscurilor. Numai un audit intern eficient isi poate indeplini sarcinile in mod corespunzator, eficienta depinzand de nivelul de subordonare al functiei de audit intern (care trebuie sa fie adecvat pentru ca auditul intern sa fie independent si obiectiv, de calificarea profesionala si experienta practica a personalului de audit intern), de strategia misiunii, respectiv de activitatile si valoarea adaugata pentru companie si asupra capacitatii de a se imbunatati permanent. Cercetarea de fata isi propune sa analizeze perceptia profesionistilor practicieni reuniti in cadrul organismelor profesionale din Romania atat din pozitia auditorului intern care efectueaza acest serviciu in baza misiunilor de audit realizate la nivelul unei organizatii, dar si din pozitia angajatului in cadrul birourilor sau departamentelor de audit intern din aceste entitati economice. Obiectivul principal rezida in crearea si modelarea unui cadru holistic care sa poata fi utilizat pentru evaluarea valorii adaugate de functiile de audit intern pe baza perceptiilor stakeholderilor. Principalele rezultate obtinute subliniaza rolul fundamental al calitatii capitalului uman si, respectiv, rolul cadrului institutional de guvernanta corporativa conturat la nivelul entitatilor economice. Doar printr-o comunicare si o raportare eficienta a observatiilor de audit managementul isi va asuma responsabilitatea de implementare a recomandarilor auditorului. Totodata, prin integritatea, independenta, obiectivitatea si competentele auditorului intern se pun bazele unei functii de audit intern care are toate premisele de a castiga increderea, sustinerea si cooperarea din partea managementului entitatii economice. Nu in ultimul rand, rezultatele obtinute in acest studiu releva importanta contextului organizational in care functia de audit este organizata. Conform modelului „three line defence” consacrat la nivel international, functia de audit este ultima linie de aparare impotriva fraudelor ori neconformitatilor, care asigura prezervarea resurselor entitatii economice.

Abstract(216KB)
Articol(517KB)