Evolutia onorariilor de audit - perspectiva asupra riscurilor auditorilor

Autor:Andreea Claudia CRUCEAN, Camelia-Daniela HATEGAN

JEL:M40, M41

DOI:10.20869/AUDITF/2022/167/016

Cuvinte cheie:onorarii de audit; riscuri; active; venituri; calitate; transparenta; Audit Analytics;

Abstract:
Onorariile de audit sunt printre cele mai importante preocupari ale firmelor de audit, dar si ale autoritatilor de reglementare. Obiectivul lucrarii este de a analiza evolutia onorariilor de audit incasate de catre auditorii companiilor. Pe baza datelor incluse in baza de date Audit Analytics a fost selectat un esantion de 1927 de companii distincte, pentru care s-a raportat un numar total de 24921 de observatii, reprezentand onorarii de audit in perioada 2009-2020. Din cercetarea efectuata a rezultat ca piata de audit a fost concentrata in jurul auditorilor de tip Big4, al caror numar a crescut direct proportional cu numarul de rapoarte emise. Cele mai multe companii auditate au facut parte din domeniul finantelor, asigurari si imobiliare (28%), dar si din domeniul productiei (32%), majoritatea avand sediul declarat in Marea Britanie si Franta. Evolutia onorariilor de audit a fost fluctuanta in perioada analizata, dar tendinta onorariului mediu a fost de scadere. Din totalul onorariilor, cele pentru efectuarea misiunii de audit au avut o pondere de 58,6%, si cele pentru servicii non audit de 40,4%. Evolutia onorariului mediu a fost invers proportionala cu valoarea veniturilor si activelor declarate si onorariile de audit incasate de catre auditori. Prin urmare, nivelul onorariilor ar trebui corelat cu volumul de activitate al auditorilor, dar si cu complexitatea domeniului de activitate si performanta financiara a companiilor.

Abstract(366KB)
Articol(739KB)